Walvis spotten

1 oktober 2014 - Hermanus, Zuid-Afrika

Vanochtend waren we om 08.30 uur in de nieuwe haven van Hermanus.
Vanuit hier vertrekt de gemotoriseerde catamaran van waar uit we vanochtend walvissen gaan spotten.
Na een korte uitleg/briefing door de kapitein konden we aan boord.
Het weer werkte in ieder geval prima mee. De zon stond hoog aan de hemel en het was behaaglijk warm. Dat hebben we ook wel anders meegemaakt!
Vol gas ging het richting het strand van Gansbaai en ja hoor, na een half uur stevig doorvaren zagen we de eerste walvis. Wat een joekel was het en wat een machtig schouwspel zoals dit dier in het water lag. Prachtig!
Daarna zagen we nog een paar, waaronder een moeder met haar kalf. Een indrukwekkend schouwspel.
De meeste walvissen die je hier ziet zijn de Southers Right Whales. Ze kunnen18 meter lang worden en wegen gemiddeld 40 ton! Ze eten ongeveer 1000 kilo plankton per dag. Wat een massieve beesten!
We hebben ongeveer 8 van deze giganten gezien. Sommige op 10 meter afstand van de boot. Een ervaring om nooit te vergeten.
Zo rond 11.30 zetten we weer voet aan vaste wal en zijn we teruggereden naar onze B&B.
Daarna hebben we de auto gepakt en zijn naar Gansbaai gereden om te checken waar we ons morgenvroeg om 06.00 uur moeten melden voor de haaientocht.
Hierna zijn we via de kust rustig teruggereden naar Hermanus en zijn we gestopt bij ieder plekje waar je walvissen kon spotten.
In totaal hebben we vanaf de kust vanmiddag ook nog eens 6 walvissen gezien. Dat brengt het totaal voor deze dag dus dus op 14 stuks!
Uiters tevreden zijn we hierna teruggereden naar ons B&B en hebben een poosje gerelaxt bij het zwembad.
Daarna zijn we lopend naar het centrum gegaan en hebben nog een aantal walvissen gezien. Toch erg bijzonder.
We hebben eend drankje gedronken in The Marine Hotel; dit is The Place To Be in Hermanus want o.a. Brad Pitt is hier ook geweest.......en nu dus ook Harry en Dineke. Hihi
Daarna hebben we nogmaals heerlijk gegeten in het restaurant La Pentola.
Kortom: wederom een topdag!

Ps. Beste volgers, een ansichtkaart ontvangen zit er dit jaar helaas niet in.  We kunnen wel ansichtkaarten kopen maar bijna geen postzegels.

We hebben inmiddels de hoop opgegeven om postzegels te kunnen kopen; helaas, pindakaas.

1. Margriet:
    1 oktober 2014
    Super, dat jullie zoveel walvissen hebben gezien!
    Wat beleven jullie veel mooie dingen.
  2. Jan en Marly:
    2 oktober 2014
    Haai, wat een avonturen weer! Wij geloven direct dat het een enorme kick geeft om die grote kolossen te spotten!!!
    Dit wordt weer een reis om nooit te vergeten!!! En nou alleen de witte haai nog...succes!!!
  3. Pap en mam:
    2 oktober 2014
    prachtige dieren en mooie fotos ,nu de witte haaien nog , en de dag is weer volmaakt ,Hier is alles goed ook met harrie zijn moeder ,ik denk dat ik haar nu niet meer hoef te bellen na vnuandaag , want Fred en Bep komen vandaag geloof ik weer,nu eerst maar weer de groetjes en liefs van ons drietjes mam
  4. Bep en Fred:
    4 oktober 2014
    In 1 adem genoemd te worden met Brad Pitt......dat kan niet iedereen zeggen.
    Heb je Jonas ook gezien? Dan schrijf je echt geschiedenis.