Van Oudtshoorn naar Hermanus

30 september 2014 - Hermanus, Zuid-Afrika

Vanochtend hebben we Oudtshoorn verlaten en zaten om 07.30 uur in de auto. Ons volgende reisdoel was Hermanus, een lieflijk plaatsje aan de Indische Oceaan en wereldberoemd om de vele walvissen die van mei tot en met oktober voor de kust zwemmen.

De eerste 35 kilometer waren gravelwegen en dat reed niet erg prettig en was soms een ware beproeving voor mens en machine. Maar ook dat is weer goed gekomen.

De rit voerde ons door een prachtig gebied vol glooiende hellingen en prachtige vergezichten.

Alleen het weer liet ons behoorlijk in de steek.Toen we vertrokken steeg het kwik niet boven de 8 graden. Tja, waar hebben we dat nou aan verdiend?

Onderweg hebben we ook behoorlijk veel regen gehad en toen we bij de kust kwamen  was het gewoon mistig vanwege de regen.

We zijn eerst naar Gansbaai gereden. Dit plaatsje ligt op een half uurtje rijden van Hermanus en is o.a. beroemd omdat daar de grote witte haai voorkomt. Uiteraard zagen we die niet vanaf de vaste wal maar we zagen in de verte wel twee walvissen. We hebben ze niet op de foto kunnen zetten omdat de afstand te groot was.

We hadden onze hoop gevestigd op Hermanus en vol goede moed begonnen we aan het laatste deel van de reis voor vandaag.

We verblijven in The Potting Shed Guesthouse en alles ziet er toppie uit. We hebben een mooie kamer en de eigenaresse is erg aardig.

Het weer wordt ook beter en het zonnetje laat zich zelfs zien. Wat wil een mens nog meer?

Nadat we de koffers naar onze kamer hadden gebracht, zijn we via een wandelpad langs de Indische Oceaan naar het centrum van Hermanus gelopen. Uiteraard hoopten we tijdens deze wandeling van een uur heen en een uur terug een walvis te kunnen spotten maar dat was teveel gevraagd.

Heel in de verte zagen we er één maar ook die konden we niet op de gevoelige plaat vastleggen en dan te bedenken dat er soms meerdere van die grote reuzen ronddobberen in de baai van Hermanus. Tja, soms zit het mee en soms zit het tegen.

Hermanus is een leuk en gezellig plaatsje. In het centrum hebben we heerlijk geluncht en heeft Harry nog een "echte" RayBan zonnebril gekocht voor het enorme bedrag van 40 rand. Dit is ongeveer € 2,80 en het is niet geheel uitgesloten dat Harry er nog teveel voor heeft betaald.......

Aan het einde van de middag hebben we via facetime contact gehad met onze oudste dochter. Wat is het toch een technisch hoogstandje dat je op deze manier contact met elkaar kunt hebben.

Vanavond hebben we heerlijk gegeten in het restaurant la Pentola in Hermanus. We zijn met een TukTuk (tja wie bedenkt dat nou in Zuid Afrika) heengebracht en weer thuisgebracht.

Morgenvroeg om 09.00 uur gaan we met een boot de zee op om walvissen te spotten. Natuurlijk hopen we een groot aantal van deze kolossen van dichtbij te zien.

Overmorgen gaan we om 06.00 uur met een boot de zee op om te proberen de grote witte haai te spotten.

In ieder geval weer twee dingen om naar uit te kijken!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Sandra en Michel:
    30 september 2014
    Hoop je op mooi weer.... nou ja, dat is ook niet alles. De avonturen die jullie beleven maken het gemis aan mooi weer wel weer goed en jullie beleven er genoeg. Ik vond het leuk om jullie even weer te spreken. Liefs!!!
  2. Arjan en Tine:
    30 september 2014
    Tsja...jammer, want een zonnetje maakt alles altijd wel iets leuker. Die grote witte haai intrigeert me...ik wacht af.......
    Succes! Groetjes.....
  3. Pap en mam:
    1 oktober 2014
    dus een slechte weg maar wel een gratis billen masage,ha ha we hopen dat jullie alles krijgen te zien waarop jullie hopen , dan zien wij het ook. hier is alles goed straks bel ik Bet even ,om verslag uit te brengen nu liefs maar weer van ons drieen xxx mam
  4. Margriet:
    1 oktober 2014
    Mooi hoor. Ik wacht alleen nog op de foto van Dineke op de struisvogel