Help, we gaan naar de haaien!!!

2 oktober 2014 - Gans Bay, Zuid-Afrika

Vandaag is het dan zo ver. We gaan naar de haaien..... Nee, nu niet direct ongerust worden want als alles goed gaat dan gaan we ze alleen maar spotten.

De wekker liep om 05.00 uur af. Eigenlijk is dit ook geen tijd om wakker te worden maar het kon niet anders.

De boot waarop we de haaien gaan spotten vertrok uit de haven van Kleinbaai; een klein plaatsje achter Gansbaai en ongeveer een drie kwartier rijden vanaf Hermanus.

We werden om 06.30 uur verwacht in het kantoor van het bedrijfje dat de tocht had georganiseerd en hier zou een licht maar voedzaam ontbijtje klaarstaan.

Nou dat was allemaal prima geregeld hoor. Na een paar bakken koffie en een paar heerlijke muffins waren we er helemaal klaar voor. Laat die haaien maar komen!.

We kregen een zeer uitgebreide briefing want het zijn tenslotte enorme en uiterst gevaarlijke beesten die je gaat zien en daar komt bij dat ze niet het allervriendelijkste karakter hebben. Voorkomen is beter dan genezen......

De tocht die we hadden geboekt was inclusief het duiken met de haaien. Je wordt dan met maximaal drie anderen in een kooi gestopt, die dan vervolgens naast de boot in het water hangt. Je krijgt een wetsuit aan en een duikbril op en je hoopt dan natuurlijk dat zo'n haai, die wordt gelokt met vissekoppen aan een grote haak, zo dicht mogelijk bij de kooi komt.

We hadden beiden al eerder besloten om deze ervaring niet te willen opdoen maar puur voor de foto's en de film van deze moordernaars van de oceanen te gaan.

Maar: het begon bij ons beiden toch dermate te kriebelen en de adrenaline deed dermate z'n werk dat we beiden besloten om toch de kooi in te gaan. Wauw........

Op de wal lag een snelle boot en we werden verzocht om op de wal al op de boot te stappen. Hierna werd de boot achter een tractor gekoppeld en zo pardoes het water in gereden waarna het in volle vaart richting de haaien ging. Man o man wat ging die schuit snel!

Nadat we een kwartiertje op volle snelheid over het wateroppervlakte hadden geraced, vielen de motoren stil en werd het aas uitgestrooid en werden de tonijnenkoppen aan een lang touw bevestigd en in de zee gegooid. En nu maar wachten......

Het duurde niet lang of de eerste haai zwom nieuwsgierig om onze boot. Wat een knaap en wat een woest uiterlijk had dat beest. Brrrrrr..........

De eerste groep zat al in de kooi en wij stonden bovendeks en konden alles mooi fotograferen en filmen. Zelfs van boven leek het erg eng om de kooi in te moeten.

Toen was het Harry zijn beurt om de kooi in te gaan. Hij was nog maar net in de kooi of een enorme haai kwam in volle vaart op de kooi af en botste er tegen aan. Het was een knaap van een meter of vier. Je zag de adrenaline van Harry het water uitschieten! Wat een prachtige belevenis.

Dineke is ook de kooi in geweest en heeft van daaruit ook een aantal haaien op zich af zien komen. Dapper hoor!

We vonden het beiden een geweldige ervaring die we niet graag hadden willen missen. In totaal hebben we maar liefst zes haaien gezien.

Hierna zijn we teruggereden naar Hermanus en zijn we naar ons volgende reisdoel, Stellenbosch, gereden.

Onderweg zijn we gestopt bij Betty's Bay en hebben daar een grote pinguïnkolonie bezocht . Wat zijn het toch een grappige beestjes. Tja, de stap van haaien naar pinguïns is snel gemaakt.

Aangekomen in Stellenosch hebben we de koffers naar de kamer gebracht en zijn we naar een wijnproducent geweest en hebben daar een wijnproeverij gedaan. Erg interessant en erg lekker. We hebben vijf verschillende wijnen geproefd. De wijn heet Avontuur en we vonden ook deze wijnproeverij weer een avontuur......

Daarna zijn we naar het plaatsje Stellenosch gereden en hebben daar wat rondgewandeld. Stellenbosch ligt midden in het zuid Afrikaanse wijngebied en de Nederlandse invloeden vanuit een ver verleden zijn nog goed zichtbaar in de mooie Hollands aandoende huizen die er staan.

Nu zitten we heerlijk op het terras voor onze kamer en kijken terug op een zeer geslaagde dag.

Morgen vertrekken we voor onze laatste etappe: Houtbay( vlakbij Kaapstad).

Ps. We versturen dit jaar geen ansichtkaarten. We kunnen overal namelijk wel ansichtkaarten kopen maar bijna nergens postzegels.......

1. Pap en mam:
    3 oktober 2014
    wat zijn jullie toch bikkels wat een lef, maar wat een geweldige belevenis ,knap hoor .maar we zijn toch wel blij als jullie weer heelhuids thuis zijn vandaag komen Ellie enHans weer thuis die hebben het ook mooi gehad nu ik bel moe nog een keer voor het verslag en denk dan dat Bep het over neemt lief en groetjes van ons drietjes xxx
  2. Jan en Marly:
    3 oktober 2014
    Gelukkig....niet opgevreten door de haaien!!! Dapper, hoor!!!
    We zijn natuurlijk alweer benieuwd naar de film...
    Groetjes van de Oesies!
  3. Frans:
    4 oktober 2014
    nou hartstikke moedig van jullie om met de haaien te gaan zwemmen. verder prachtige verhalen en foto's, fijn dat jullie zo genieten. nog veel plezier verder en een veilege terugvlucht gewenst
    groeten van Frans
  4. Bep en Fred:
    4 oktober 2014
    Ik zap al weg als de film "Jaws"op de tv is en jullie gaan vrijwillig naar de haaien? Wat een lef. Nu maar hopen dat er geen nachtmerries van komen.

Ja, ja zussie is weer thuis. Alles ok en ja hoor, ik zal de taak van Moe Geppie overnemen en ons eigen moeder vanaf nu over jullie wel en wee informeren.
  5. Harry en Dineke:
    Hoi Bep en Fred,
    Welkom thuis. We kunnen helaas niet mail maar slechts reageren via de blog.

Nog even en dan zien en spreken we elkaar weer.
  6. Bep en Fred:
    4 oktober 2014
    Dat zullen we zeker. Eerst nog maar even genieten van jullie laatste vakantiedagen. Wat weer een belevenissen. Mooie verslagen. Dikke knuf van ons.