Naar Robbeneiland

4 oktober 2014 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Voor de verandering liep de wekker vanochtend maar weer eens om 05.45 uur af. Ja: we krijgen "veel" nachtrust deze vakantie.
Wat minder nachtrust vinden we helemaal niet erg hoor want je krijgt er zoveel moois voor terug!
Vanochtend stond een trip naar Robbeneiland op het programma.
Deze tocht hadden we al een half jaar geleden via het internet geboekt want er is veel vraag naar deze excursie en het aantal plaatsen is beperkt.
De manager van het hotel had ons verteld dat we ongeveer een twee uur zouden moeten rijden om vanuit ons hotel naar de Waterfront in Kaapstad te komen. Gisteren hadden we die tijd ook nodig want toen waren we een paar keer verkeerd gereden.
Vandaar dat we ook al 06.35 uur in de auto zaten want we moesten uiterlijk om 08.30 uur ons melden om hierna aan boord te gaan.
Maar onze navigatie werkte gelukkig weer als vanouds en het was niet druk op de weg. Dus stonden we om 07.15 uur nog een beetje duf bij de Waterfront.
Geen nood: de eerste restaurantjes gingen al open en we hebben heerlijk een ontbijtje gehad terwijl de eerste zonnestralen doorbraken. We moesten iets langer wachten op onze croissants want ze moesten nog worden gebakken....... Ze waren heerlijk!
Om 08.30 uur konden we ons inschepen en een half uurtje later vertrok de boot op weg naar Robbeneiland, waar we ongeveer een half uur later aankwamen. Het was prachtig weer en de boottocht op zich was al heerlijk.
Op Robbeneiland werden we met de bus naar de voormalige gevangenis gebracht, waar o.a. Nelson Mandela 18 jaar van zijn leven opgesloten heeft gezeten.
Dat geeft toch een heel bijzonder gevoel als je een dergelijk complex binnenstapt.
We werden rondgeleid door een ex politieke gevangene die daar zelf ook een aantal jaren gedetineerd had gezeten.
In de historie van Zuid Afrika zijn er op Robbeneiland verschrikkelijke dingen gebeurd.
Er was een kalkmijn op het eiland waar de gevangenen kalksteen moesten winnen. Door het felle verblindende licht en het fijne stof in de witte kalkmijn raakten de ogen van Mandela beschadigd. Tijdens het werk in de kalkmijn konden de gevangenen soms wel met elkaar praten, hoewel ze het van de bewakers niet over politiek mochten hebben.
In deze gevangenis hebben we o.a. de cel waarin Nelson Mandela opgesloten heeft gezeten en de kalkmijn ook gezien. Erg indrukwekkend.
Het is toch te bizar voor woorden dat de gevangenen op Robbeneiland zich pas vanaf 1974 mochten wassen met warm water...............
Daarna zijn we per bus nog over het eiland gereden en hebben we o.a. het huisje van Robert Sobukwe bezocht.
Sobukwe is één van Zuid-Afrika’s grootste helden. Zijn Pan-African Congress (PAC) vocht fel maar vreedzaam tegen de het systeem van apartheid halverwege de vorige eeuw. Sobukwe kreeg er een special treatment voor terug: volledig eenzame opsluiting. Negen jaar lang.
Daarna werden we weer netjes bij de haven afgezet en zijn we teruggevaren naar Kaapstad.
Hierna hebben we de Hop On-Hop Off bus gepakt en zijn we met deze sightseeingbus Kaapstad doorgereden. Het is toch wel een bijzondere stad. Met name de relaxte sfeer die er hangt, zullen we ons blijven herinneren.
Tenslotte hebben we nog een poosje rondgeslenterd in de Waterfront en hebben genoten van de muzikanten die daar optraden. Uiteraard onder het genot van een lekker drankje, want we moeten niet uitdrogen........Toch?
Kortom: we hebben weer een heerlijk dag gehad (het wordt misschien wat eentonig maar het is nu eenmaal de waarheid).

Morgen zijn we van plan naar Kaap de Goede Hoop te rijden.

1. Pap en mam:
    4 oktober 2014
    indrukwekkend hoor ,om daar te zijn geweest zoiets is onbegrijpelijk voor ons.Als jullie dinsdag terug komen willen wij jullie wel op halen laat ons even weten vanuit de trein hoe laat jullie in Groningen aankomen dan staan wij bij het station . laat ook even weten of jullie deze mail gekregen hebben ja? liefs van de drie oudjes xxx
  2. Sandra en Michel:
    4 oktober 2014
    Hallo reizigers, de laatste paar daagjes in Afrika. Goed besteed door Robbeneiland te bezoeken. Lijkt me indrukwekkend.
    Geniet er nog even van en tot snel!! Liefs san en michel
  3. Sandra en Michel:
    Geniet er nog even van en tot snel!! Liefs san en michel
  4. Harry en Dineke:
    Hallo Pap en Mam,

We hebben jullie mail ontvangen hoor. We kunnen niet mailen maar slechts antwoorden via de weblog. Jullie hoeven ons niet op te halen hoor. We nemen wel een taxi.
  5. Bep en Fred:
    4 oktober 2014
    Robben-eiland....daar zit een hele historie aan vast.
    Lijkt me heel indrukwekkend en emotioneel om daar te zijn.

Wat hebben jullie weer een prachtige vakantie. Geniet er nog maar even van.