Naar het Hluhluwe wildpark en naar St. Lucia

19 september 2014 - Hluhluwe-Imfolozi Game Reserve, Zuid-Afrika

Ook vanochtend konden we niet lang uitslapen. We vragen geen medelijden hoor want we hebben hier in Zuid Afrika een grandioze tijd.
Vanochtend zaten we om 07.00 uur aan het ontbijt want om 07.30 werden we opgehaald door een ranger die met ons een drie uur durende gamedrive zou maken in het Hluhluwe wildpark. De officiële naam van dit park is Hluwluwe-Umfolozi Reserve en het park is ongeveer 1000 vierkante km groot.

Voor wat betreft de ranger:
Dan verwacht je dus dat er een stoer uitziende, forse en gebruinde mannelijke ranger het terrein op komt rijden.....Niets bleek minder waar want onze ranger was er eentje van het vrouwelijke geslacht en luisterde naar de naam Louise.
In een open jeep werden we naar het park gereden; een ritje van algauw een half uur en we zaten pal in de wind. Gelukkig hadden we hier al een beetje rekening mee gehouden en onze donsjacks aangetrokken. Ondanks dat was het een frisse maar verkwikkende rit.
Kort nadat we in het wildpark waren zag onze ranger een karkas liggen in het gras en met haar geoefende ogen zag ze dater ook twee Leeuwen naast lagen. Dat was nog eens een spectaculair begin van deze gamedrive!
Hierna hebben we nog buffels. Schitterende vogels, antilopen, zebra's, giraffes en neushoorns gezien. We hadden geluk: we zagen zelfs twee zwarte neushoorns en dat was volgens onze ranger een unicum en ze werd er dan ook bijna lyrisch van.
In het Hluhluwe wildpark leven ongeveer 2300 witte neushoorns en paar een paar zwarte neushoorns. Tel daarbij op dat er circa 200 leeuwen in dit park zijn en dan weet je dat het een immens groot park is.
Hierna heeft Louise ons in de jeep weer naar onze lodge gebracht. We zaten, evenals op de heenreis, volop in de wind. Voor een zeiler is dit niet erg maar voor twee toeristen zijn er leukere dingen te bedenken.
We zijn vrijwel direct in de auto gestapt en zijn naar St. lucia gereden: een rit van ongeveer vijf kwartier. In zuid Afrika doet men niet moeilijk over lange reisafstanden.
Om 16.00 uur gingen met een boot mee om nijlpaarden en krokodillen te bekijken. Nou, we zagen slechts één krokodil maar we hebben talloze nijlpaarden gezien. Wat een kolossen en wat Zijn die kolossen snel in het water.
Hierna hebben we een heerlijke visschotel gegeten in het visrestaurant The Ocean Basket in. St.Lucia. Je maaltijd wordt daar op een bijzonder wijze opgediend: alles in een steelpannetje dat vervolgens gloeiend heet op tafel wordt gezet. We hebben er heerlijk gegeten.
Daarna wilden we in het pikkedonker weer naar onze lodge rijden.
Op de heenreis werkte onze navigatie plotseling niet meer en hoewel we hier stevig van baalden, dachten we de weg terug naar de lodge ook wel zonder di technische wonder te kunnen vinden.
Hier was, zo bleek later, duidelijk sprake van een overschatting van onze geografische kwaliteiten en was er sprake van een onderschatting hoe donker het 's avonds op de Zuid Afrikaanse wegen is.
Kortom: we raakten de weg kwijt en tot overmaat van ramp begon het ook nog eens te stortregenen. Daardoor was er bijna niemand meer bij de weg en we wisten echt niet meer waar we zaten. Na ruim een uur vonden we gelukkig weer een aanknopingspunt en na nog eens bijna een uur waren we weer veilig en wel aangekomen bij onze lodge.
Toen de navigatie aan het stroom in de lodge hingen, deed ie het wel. Vermoedelijk werkt de sigarettenaansteker in de auto niet of is de stroomkabel voor gebruik in de auto kaduuk.
We zoeken nu ons mandje op.
Morgen is er weer een dag en vertrekken we naar de Drakensbergen. Dit is een bergachtig gebieden wordt ook we de Zuid Afrikaanse Alpen genoemd.

1. Sandra en Michel:
    20 september 2014
    Man o man, wat een toestand weer! Blij dat jullie de weg weer terug hebben gevonden. En hoe nu verder dan.... Een vervangende navigatie?
  2. Pap en mam:
    20 september 2014
    dat was even balen he,maar gelukkig de lodge , en hoe moet het nu verder ? maar wat weer een pracht dag , en dat vergoed veel en wanneer doen jullie het eat rustiger aan? denk om jullie gezondheid een beetje ,met HARRIE ZIJN MOEDER EN MET ONS IS ALLES GOED EN OOK DE GROETJES VAN HAAR EN VAN ONS LIEFS pAP ENMAM
  3. Karin en Miro:
    20 september 2014
    Ik zat al te wachten totdat er iets mis zou gaan hahaha gelukkig is het goed afgelopen. Fijn dat jullie zoveel mooie dingen en dieren zien.
    Groetjes van ons