Van Hazyview naar Swaziland

17 september 2014 - Hazyview, Zuid-Afrika

Van Hazyview naar Swaziland

Vanochtend hebben we na een goed en stevig ontbijt met weemoed afscheid genomen van de Hamilton Parks Lodge in Hazyview.
We hadden het hier uitstekend naar de zin en de eigenaar Kurt en zijn staf was niets te veel om het ons naar de zin te maken.
Nadat we hadden afgerekend ( en dat viel echt 100% mee) zijn we op weg gegaan naar Swaziland.
We hebben een hotel geboekt in Hawane en dat is toch nog best een aardig stukje rijden, zo bleek later.
Bij de grensovergang van Zuid Afrika naar Swaziland is het altijd hetzelfde ritueel. Douaneambtenaren maken zich enorm belangrijk: je moet precies vertellen waar je naar toe rijdt, hoe lang je in Swaziland blijft en via welke grensovergang je Swaziland weer verlaat. De auto wordt twee keer gecontroleerd en alle documenten worden nauwkeurig gecheckt. En uiteraard moest er 50 rand worden betaald.
En dan mag je dus eindelijk de grens over....
De tocht werd zwaar toen we een stuk van 28 kilometer op onverharde slechte en bochtige wegen in de bergen moesten rijden in Swaziland.
Man o man wat is dit land arm en dan te bedenken dat ze een koning hebben met ik weet niet hoeveel vrouwen die allemaal in grote rijkdom leven. Wat een contrast!
Toen we in het plaatsje Pigs Peaks waren aangekomen zag onze auto er niet uit: de bolide zat onder de rode stof en alles kraakte en piepte. Ook wij waren geradbraakt.
Alsof het zo moest zijn, zagen we aan de linkerkant van de weg een braakliggend terrein mat daarop 4 houten palen waarop een zeil was gespannen. Het was een heuse autowasplaats. De eigenaar vertelde ons, glimmend van trots, dat hij deze onderneming pas was begonnen en hoopte op veel klandizie. Nou, de eerste klanten had ie al!
De auto werd van buiten en van binnen grondig gereinigd en op een gegeven moment waren vier mannen bezig om onze bolide weer in z'n oorspronkelijke staat te krijgen en dat is wonderwel gelukt.  Zelfs de banden werden weer zwart gemaakt met schoensmeer. Totale kosten: 40 rand ( dit is ongeveer € 3,20.
Uiteraard hebben we de mannen een fooi gegeven en met een glimmende auto hebben we onze reis vervolgd.
In Swaziland verblijven we één dag in het Hawana Resort, een parkachtig hotel met allemaal authentieke Swaziland huisjes. Basic maar gezellig.
Vanmiddag zijn we nog naar een wildreservaat in Swaziland geweest, maar beiden vonden we dit geen succes.
Als we alles hadden geweten hadden we deze dag in Swaziland geschrapt uit ons reisschema. Het was te ver rijden over veel te slechte wegen. Maar goed: weet alles maar eens van tevoren!
Morgen gaan we weer Zuid Afrika in en vervolgen ons reis naar Hluhluwe.
Ook hier zijn we al eens geweest en ze hebben daar een geweldig wildpark waar zowel de witte als de zwarte neushoorn voorkomt en dat is behoorlijk uniek.

1. Pap en mam:
    17 september 2014
    zo te lezen gaat alles goed en genieten jullie nog steeds , ik moet ook weer de groetjes van Harrie zijn moeder doen en uiteraard ook de groetjes van ons liefs xx van pap en mij
  2. Jan en Marly:
    17 september 2014
    He vrienden, alweer mooie verhalen die jullie voor ons optekenen van jullie reis door Z.Afrika. Het gaat soms van een leien dakje en soms over hobbels en bobbels. In ieder geval is het zeker niet zaai. Mooi om weer deelgenoot te zijn van jullie fantastische reis. Blijf ons op de hoogte houden en geniet met volle teugen. Groetjes van Jan en Marly.