Van Addo naar Knysna

27 september 2014 - Knysna, Zuid-Afrika

We zijn vandaag precies twee weken onderweg en hebben inmiddels 4000 kilomter gereden in het prachtige Zuid Afrika.
Vandaag trekken we verder en verlaten we Addo.
Ons volgende reisdoel is het plaatsje Knysna (spreek uit als: Neisna) dat is gelegen aan de Indische Oceaan. De afstand bedraagt ongeveer 325 kilometer.
In dit plaatsje verblijven we twee nachten in Aestas Bed &Breakfast, die wordt gerund door een Nederlands echtpaar.
Het lijkt wel of de duvel er mee speelt maar telkens wanneer we naar een plaats gaan met de mogelijkheid om eens lekker te zonnebaden, regent het.
Dus: de oplettende lezer weet dat het ook vandaag weer geregend heeft.
Om naar Knysna te rijden moesten we de Oostkaap verlaten en zijn we dus nu in de Westkaap.
De route naar Knysna was erg mooi; mooie landschappen met afwisselend bergen en mooie bossen.
Onderweg zijn we nog gestopt bij Storm Rivers Bridge, een diepe kloof waar je vanaf de weg naar kunt kijken.
Alleen jammer dat het regende.
Het gedeelte waar we nu zitten, is totaal niet te vergelijken met waar we vandaan zijn gekomen.
Hier staan grote en mooi huizen en zijn er winkelcentra.
Vanmiddag zijn we naar de plaatsjes Belvidere en Brenton On Sea gereden, die op tien minuren rijden van Knysna liggen.
Hier zagen we geweldig mooie huizen op een perfecte locatie: direct aan de Indische Oceaan.
Teruggekomen in Knysna zie je toch wel een groot verschil tussen arm en rijk. Zo Zagen we een jongetje van een jaar of 12 eenzaam op een trottoir zitten.
Z'n ogen stond hol, z'n kleren waren vies en versleten en z'n schoenen waren afgetrapt.
We zijn naar een winkel gegaan en hebben voor die jongen een zak chips gekocht.
Hij lachte zelfs even......
Hierna zijn we naar de Waterfront in Knysna gelopen. De waterfront grens aan het water en heeft talloze winkeltjes. Het is een beetje afgeleid van Kaapstad die een wereldberoemde warerfront heeft.
Toch wel even lekker om na het vele autorijden de benenwagen eindelijk weer eens te pakken.
In het plaatsje Knysna zagen we een Thais restaurant en daar wilden we later deze avond wel een vorkje prikken.
Dus:Harry heeft een tafeltje gereserveerd en dat was maar goed ook want toen we op de afgesproken tijd bij het Thais restaurant kwamen, zat er geen mens! Stel je voor dat het restaurant z'n deuren had gesloten........hihi.
Op advies van de eigenaar van de B&B hadden we onze eigen fles wijn meegebracht want het restaurant beschikte niet over de vereiste vergunning om alcohol te mogen schenken.
Toch apart om met je eigen fles wijn onder de arm een restaurant binnen te wandelen.
De serveerster vond het echter de normaalste zaak van de wereld en binnen no time stonden er twee wijnglazen op tafel.
Hierna kwamen er nog een paar gasten binnen en we hebben er heerlijk gegeten.
Er bleef echter behoorlijk wat eten over en we zouden het jammer hebben gevonden wanneer dit in het afvalvat zou zijn verdwenen.
Daarom hebben we om en doggybag gevraagd en toen we weer op straat liepen hebben we de rest van onze maaltijd aan een jongen gegeven die op de "auto's paste" en die er hongerig en koud uitzag.
Hij was erg in zijn nopjes met de onverwachte maaltijd.
Hierna zijn we teruggelopen naar onze kamer en zitten nu heerlijk uit te buiken op ons bed

1. Karin en Miro:
    28 september 2014
    Wat weer een mooi verhaal en foto's. Hier was het prachtig weer 20 gr ;-) en droog
  2. Jan en Marly:
    28 september 2014
    Goedemorgen Har & Dien wat een verhalen vertellen jullie en wat een afstanden leggen jullie af. Jullie zien zoveel mooie dingen dat het bijna niet te bevatten is. Wat gaat het allemaal snel ook, alweer 2 weken geleden dat jullie vertrokken naar Z.A. Blijf ons op de hoogte houden maar neem de raad van jullie vrienden daar ter harte en kijk goed uit. Maar gezien Harry zijn achtergrond als preventie ambtenaar criminaliteit zal dat wel goed komen. Gr. en dikke knuf van Jan en Marly.
  3. Sandra en Michel:
    28 september 2014
    Wat een kilometers maken jullie, ik word al moe bij de gedachte. Maar jullie zien wel erg veel op deze manier. En nog ruim een week te gaan.... groetjes sandra, michel en sandra
  4. Pap en mam:
    28 september 2014
    wat weer een leuk verslag ,en wat een belevenis hier gaat alles goed, en ook met Bet .Jammer dat het net toen weer regende maar er zijn denk ik meer mooie dan slechte dagen. en dat is genieten he . nu eerst maar weer de groetjes van ons drietjes xxx
  5. Hans:
    28 september 2014
    Wij gaan 8 november 4 weken rond trekken aan de oostkust, kun je ons enkele b.b aanraden.
  6. Harry en Dineke:
    Hallo Hans,

Natuurlijk kunnen we je een paar suggesties aan de hand doen maar dergelijke keuzes zijn wel heel persoonlijk.
    Wil je bijv een wildpark bezoeken en zo ja welke dan?
    In ieder geval een paar suggesties:
    Hamilton Parks in Hazyview ( vlakbij een gate van het Kruger Park)
    Elzuwini Game Lodge in Hluhluwe (vlakbij een gate van het Hluhluwe Park)
    Crawford's Beach Lodge en Cabins in Chintsa (hogere prijsklasse)
    Aestas B&B in Knysna
    Swartberg Country Manor in Oudtshoorn
    Rosenview Guesthouse in Stellenbosch
    The Potting Shed Guest House in Hermanus
    River Estates in Hout Bay
    We hopen dat je er iets aan zult hebben. Heb je nog vragen, schroom niet en mail ons.

Groetjes,

Harry en Dineke